Kalix hamn är en viktig del av regionens industri och logistik, och spelar en central roll i den gröna omställningen. För att möta framtidens behov och stå redo för nya etableringar pågår nu ett omfattande arbete med att planera och förbereda hamnens fortsatta utveckling. Målet är att skapa en modern och elektrifierad hamn som kan ta emot fler och tyngre fartyg, hantera nya typer av varor och bidra till en hållbar tillväxt i hela regionen.
Dagens hamn och bakgrund
Kalix hamn ligger i Karlsborg och består av två kajer:
- Massakajen, som främst används av Billerud, en stor pappers- och massatillverkare.
- Sågverkskajen, som för tillfället är stängd. En projektering pågår för att utreda möjligheterna till en framtida utbyggnad och modernisering om behovet av en ny kaj skulle uppstå.
I dagsläget sker godshanteringen vid Massakajen, där varor lastas och lossas från både sjö- och landtransporter. Hamnens farled har tidigare muddrats, bland annat 2012 för massakajen, vilket innebär att bottenrensning gjorts för att större fartyg ska kunna lägga till.
I takt med att fler företag visat intresse för att använda hamnen har behovet av ökad kapacitet blivit tydligt, och förberedelserna som nu görs är ett viktigt steg för att stå redo när nya satsningar blir aktuella.
– Vi ser nu ett större intresse för Kalix hamn än någonsin tidigare. Hamnen är ett verktyg för hela den gröna omställningen och måste kunna stödja både befintliga aktörer och nya etableringar, säger Christer Wallin, vd för Kalix Industri- och Näringslivsbolag (KIAB).


Kalix – logistikknutpunkt med sjöfart, väg och järnväg
Kalix hamn utvecklas till en modern logistikknutpunkt där flera transportsätt samspelar:
Sjöfart
Farlederna planeras att muddras och fördjupas för att kunna ta emot större fartyg, vilket gör hamnen mer tillgänglig för tunga transporter och nya typer av gods.
Järnväg
Ett stickspår på järnvägen planeras för att koppla hamnen direkt till Haparandabanan. Ett stickspår är ett kortare spår som förgrenar sig från huvudspåret och gör det möjligt att lasta och lossa gods direkt vid hamnen utan att störa huvudtrafiken.
Väg
Vägnätet förstärks med en ny BK4-klassad anslutningsväg från Björkforsvägen, som kopplar både hamnen och det planerade industriområdet Myrskatan. Denna väg gör det möjligt att transportera tunga laster på ett säkert och effektivt sätt, och stärker hamnens roll som logistiknav i regionen.
Denna kombination av sjöfart, väg och järnväg gör Kalix hamn attraktiv för både befintliga företag och nya etableringar inom gröna och elintensiva industrier.
Vi gör grovjobbet nu för att visa att vi är redo. När de gröna etableringarna kommer ska infrastrukturen vara på plats.
Christer Wallin,
VD

Förstudie – för framtidens behov
För att möta industrins förändrade behov pågår flera förstudier och planeringsinsatser. Syftet är att förbereda för framtida beslut om utbyggnad, och att säkerställa att alla nödvändiga tillstånd och underlag finns på plats.
Arbetet omfattar bland annat:
- Förstudier och miljökonsekvensbeskrivning (MKB) för att säkerställa hållbar utveckling.
- Geotekniska undersökningar och statusbedömningar av befintlig kaj.
- Planering för muddring och kajförlängning för att skapa bättre logistikmöjligheter om behovet av en ny kaj uppstår.
– Vi gör grovjobbet nu för att visa att vi är redo. När de gröna etableringarna kommer ska infrastrukturen vara på plats, säger Christer Wallin.
Shorelink – en central aktör
Shorelink är idag en viktig aktör i Kalix hamn och hanterar främst lossning av pappersmassa, säckpapper och kraftpapper. Deras verksamhet är central för hamnens logistikflöden och visar hur hamnen redan idag stödjer effektiva och hållbara transporter.

Framtiden – Myrskatans industriområde och nya etableringar
Det planerade industriområdet Myrskatan i Kalix kommer att kopplas till hamnen via de nya väg- och järnvägsförbindelserna. Tillsammans med hamnens planerade utveckling skapas goda förutsättningar för framtida etableringar och hållbara transporter i regionen.
– Kalix hamn och de planerade infrastrukturprojekten ger en stark plattform för framtidens företagsetableringar i regionen, säger Peder Nilsson, näringslivsstrateg på Kalix kommun.

Om Kalix Hamn
Läge: Karlsborg, Kalix kommun
Kajer: Massakajen (används av Billerud) och sågverkskajen (för tillfället stängd, under projektering)
Djup: 8,5 meter i nuvarande farled
Trafik: Över 100 inkommande fartyg 2023
Transportinfrastruktur: Sjöfart; planerat stickspår på järnvägen till Haparandabanan och Myrskatan; planerad BK4-klassad väganslutning från Björkforsvägen
Ägarstruktur & drift: Kalix Industri- och Näringslivsbolag (KIAB), helägt av Kalix kommun
Kapacitet: Planeras kunna fördubblas om utbyggnaden av sågverkskajen blir aktuell
Investeringar: Elektrisk hamnkran på plats; nya förstudier på totalt 1,84 miljoner kronor (EU- och kommunfinansierade)